ایلان ماسک چندی پیش از ساخت خودروی سنگین الکتریکی و برنامه تسلا برای
ورود به بخش حمل و نقل خبر داده بود ولی به نظر میرسد مرسدس بنز با
کشندهی جدیدش گوی سبقت را از تسلا ربوده است. کشندهی الکتریکی مرسدس بنز حداکثر ۲۰۰ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی
میکند که همین مساله باعث شده تا به Urban eTruck به عنوان یک کشندهی
برد کوتاه و شهری نگاه بکنیم. دو موتور این خودروی سنگین از باتری لیتیوم
یونی تغذیه میشوند که در قسمت امنی از آن جایگذاری شدهاند. ظرفیت ۲۱۲
کیلووات ساعتی این مجموعهی باتری به هر یکی از موتورهای این کشنده توانی
در حدود ۱۲۵ کیلووات و گشتاوری ۵۰۰ نیوتنمتری میدهد.
وقتی خودرو در جاده است باتری آن به کمک سیستم ترمز بازیافت انرژی، دوباره
شارژ میشوند و سیستم شارژ ترکیبی این خودرو قادر به بهرهگیری از توان
شارژ ۱۵۰ کیلوواتی خواهد بود. حداکثر ظرفیت حمل بار eTruck بیست و شش تن
است. این خودرو تقریبا ۱۷۰۰ کیلوگرم از کشندههای دیزلی مشابه سنگینتر
است اما نکتهی مهم در مورد این کشنده انرژی پاک مصرفی آن است. قطعا در
آینده شاهد بهبود ظرفیت باتریها و وزن این نوع کشنده خواهیم بود. باتریها
پس از قرار گرفتن خودرو در جایگاه شارژ در زمان ۲ تا ۳ ساعت به طور کامل
شارژ میشوند.
ظهور شرکتهایی همچون تسلا زنگ خطر را برای غولهای خودروسازی به صدا در
آورده است به طوری که این خودروسازان توجه بیشتری به خودروهای الکتریکی و
خودران کردهاند. مرسدس بنز هنوز صحبتی از ورود این کشندهها به بازار و
قیمت آنها نکرده است ولی به نظر میرسد تا سال ۲۰۲۰ نباید منتظر Urban
eTruck باشیم. دایملر به این سادگیها میدان را برای تسلا خالی نخواهد کرد و
این تنها شروع یک مبارزه نفسگیر برای بقا است.