وبلاگ تفریحی و سرگرمی قندون

وبلاگ تفریحی و سرگرمی قندون

برترین و بزرگترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی
وبلاگ تفریحی و سرگرمی قندون

وبلاگ تفریحی و سرگرمی قندون

برترین و بزرگترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی

برنامه iGap: معرفی و بررسی اپلیکیشن پیام رسان ایرانی آی گپ


برنامه iGap: معرفی و بررسی اپلیکیشن پیام رسان ایرانی آی گپ 
 

iGap اپلیکیشنی ایرانی در زمینه‌ی پیام‌رسانی آنلاین است که با ویژگی‌های جدید و بسیار کاربردی برای اندروید، آیفون، ویندوز و لینوکس منتشر شده است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد ورود تیم‌های برنامه‌نویس ایرانی به زمینه‌ی ساخت اپ‌های پیام‌رسان آنلاین هستیم. با وجود آنکه در حال حاضر پیام‌رسان‌هایی همچون واتس‌اپ یا تلگرام حرف اول را در این زمینه می‌زنند. ما همچنان از یک نسخه‌ی خوب وطنی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان استقبال خواهیم کرد و با توجه به آنکه در چند ماه اخیر شاهد انتشار اپ‌های مختلفی در این زمینه بوده‌ایم؛ می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ایرانی به رقیبی جدی برای رقبای خارجی خود تبدیل شوند. iGap یکی از این برنامه‌های نوپا است که با مهیا کردن ویژگی‌های مهمی که در رقیب‌های خارجی وجود دارد و همچنین انتشار یکپارچه برای تمام پلت‌فرم‌ها، قدم اول را محکم برداشته است؛ به‌طوری که می‌توان امیدوار بود با بروزرسانی‌های بعدی این روند تکاملی به یک نتیجه‌ی ایده‌آل و بدون نقص ختم شود. در ادامه با بررسی اپلیکیشن iGap در خدمت شما خواهیم بود.

 

زبان، طراحی و پلت فرم‌ها

iGap با دو زبان فارسی و انگلیسی و طراحی منحصربه‌فرد مینیمالیستی منتشر شده است. شما از این برنامه می‌توانید در گوشی‌های اندروید و آیفون، در ویندوز و لینوکس و همچنین در نسخه‌ی تحت وب استفاده کنید که یک ویژگی بسیار ارزشمند برای iGap محسوب می‌شود و استفاده از آن را در تمام ابزارها ممکن می‌کند. پیام‌های شما در iGap به‌صورت آنلاین همیشه و همه‌جا در دسترس شما خواهند بود و فارغ از آنکه از چه دستگاهی برای لاگین شدن استفاده کنید، پیام‌های خود را همیشه در دسترس خواهید داشت. ویژگی همگام‌سازی برای پیام‌های Draft (پیش‌نویس) نیز اجرایی شده است و برای مثال اگر مشغول نوشتن پیامی در اپ موبایل iGap هستید، می‌توانید آن را ناتمام رها کنید و در نسخه‌ی تحت وب ادامه‌ی آن را بنویسید.

 

امنیت

در کنار این خدمت‌رسانی آنلاین و همگام‌سازی اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف، امنیت پیام‌های شما با سخت‌گیری بسیار بالایی تضمین شده است. پیام‌های ارسالی و دریافتی، چه در چت‌های خصوصی و چه در گروه‌ها یا کانال‌ها با استفاده از رمزنگاری ترکیبی AES۲۵۶ متقارن و اس اس ال ۲۰۴۸ بیتی RSA رمزگذاری می‌شوند تا کاربران اطمینان کاملی برای محفوظ ماندن حریم شخصی خود داشته باشند.

علاوه بر این شاهد بخشی با عنوان Active Sessions هستیم که در آن می‌توانید تمام ابزارهایی را که به اکانت شما متصل هستند، مشاهده کنید تا در صورت وجود موارد مشکوک، به‌سرعت دسترسی آن را به اکانت خود مسدود کنید.

 

چت، گروه و کانال

در iGap علاوه بر آنکه می‌توانید با دوستان خود به‌صورت خصوصی به گفتگو بپردازید، قادر به ساخت گروه و کانال نیز خواهید بود. امکان ساخت کانال به‌خصوص در این روزها که کانال‌ها مورد توجه بسیاری قرار گرفتند، بسیار مفید و کاربری خواهد بود و شما می‌توانید با ساخت کانال، مرجع اطلاع‌رسانی مخصوص به خود داشته باشید. کانال‌ها به‌صورت عمومی (قابل جستجو توسط کاربران) و خصوصی (عضویت تنها با لینک جوین) قابل ساخت خواهند بود که البته در آینده نیز در صورت لزوم می‌توانید حالت آن را از خصوصی به عمومی یا برعکس تغییر دهید. در iGap می‌توانید با درج کاراکتر @ در ابتدای آیدی یک کانال یا شخص، آن را به اکانت مورد نظر لینک کنید.

تبدیل چت خصوصی به گروه

نکته‌ی بسیار جالبی که در آی گپ مشاهده کردیم، امکان تبدیل چت خصوصی به گروه بود. برای مثال اگر مشغول گفتگو با دوست خود بودید و نیاز به هم‌صحبتی با افراد دیگری نیز داشتید، می‌توانید با لمس منوی بالا، چت خود را به گروه تبدیل و افراد مورد نظر را وارد بحث کنید.

 

ارسال فایل با هر فرمت یا حجم + نقاشی


خوشبختانه سازندگان iGap به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیام‌رسان‌های آنلاین یعنی ارسال فایل نیز بی‌توجه نبوده‌اند و بستر بسیار مناسبی در این زمینه برای کاربران مهیا کرده‌اند. شما در iGap می‌توانید بدون محدودیت در حجم یا فرمت، فایل‌های خود را ارسال کنید. عکس، ویدیو، صوت، گیف و هر آنچه تصور کنید، در iGap قابل ارسال خواهند بود.

 

لایک و دیسلایک در کانال

اگر تجربه‌ی عضویت در کانال‌های تلگرامی داشته باشید، حتما اطلاع دارید که یکی از شاخصه‌های کانال، یک‌طرفه بودن آن است؛ به‌طوری که اعضای کانال، تنها قادر به خواندن مطالب منتشرشده هستند و امکاناتی همچون ارسال نظر یا حتی لایک کردن آن ندارند. تقریبا تمام کاربران تلگرام با نبود امکان نظردهی در پست‌های کانال موافق هستند؛ اما عده‌ی بسیاری خواستار اضافه شدن ویژگی لایک یا دیسلایک به پست‌ها هستند تا به این صورت احساسات خود نسبت به یک پست را نشان دهند که تا به امروز شاهد عملی شدن این درخواست نبودیم و بسیاری از کانال‌ها برای جبران این کمبود دست به دامان ربات‌های لایک/دیسلایک شده‌اند. اپلیکیشن iGap اما ویژگی بسیار کاربردی و مفید لایک/دیسلایک را به کانال‌های خود اضافه کرده است و برای تمامی مطالب متنی یا مدیا که در کانال منتشر می‌شوند، دکمه‌های لایک و دیسلاک نیز در نظر گرفته است. به این ترتیب کاربران یک کانال می‌توانند درباره‌ی پست‌های مختلف یک کانال ابراز احساسات کنند.

  

ویرایش، پاسخ و فوروارد پیام

پیام‌های ارسالی شما در iGap قابل ویرایش خواهند بود؛ به این معنا که اگر بعد از ارسال یک پیام در چت شخصی یا گروهی متوجه اشتباهی در آن شدید، می‌توانید با لمس آن و انتخاب گزینه‌ی ویرایش، متن آن را تغییر دهید. امکانات مهم دیگری همچون Reply یا Forward کردن پیام‌ها نیز در iGap وجود دارند.

 

نسخه تحت وب، ویندوز و لینوکس

iGap علاوه بر اندروید و آی‌او‌اس، در ویندوز و لینوکس و همچنین تحت وب نیز قابل اجرا خواهد بود. برای مثال در اسکرین شات بالا محیط برنامه در نسخه‌ی تحت وب را مشاهده می‌کنید.کارایی نسخه‌ی تحت وب‌ای گپ در سطح بسیار قابل قبولی قرار دارد و تقریبا تمام امکانات اصلی برنامه در نسخه‌ی وب نیز قابل اجرا و استفاده خواهند بود. نکته‌ی جالبی نیز که در نسخه‌ی تحت وب مشاهده کردیم امکان تفکیک کردن پیام‌های عادی، گروه و کانال‌ها بود که این امر به خصوص زمانی که در چت‌ها، گروه‌ها و کانال‌های زیادی عضو هستید بسیار کاربردی خواهد بود و شما را در نظم دهی برنامه یاری خواهد کرد. برای دسترسی به نسخه‌ی وب کافیست تا به این آدرس مراجعه کرده و شماره‌ی خود را وارد کنید.

نقاط ضعف

در کنار تمام ویژگی‌های مثبتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، شاهد نقاط ضعفی نیز در iGap بودیم که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

  • جای خالی استیکرهادر حال حاضر iGap تنها از اموجی‌ها پشتیبانی می‌کند و استیکری در آن وجود ندارد که البته احتمال اضافه شدن استیکرها در نسخه‌های بعدی بسیار بالا است.
  • تصاویر زمینه‌ی بسیار ضعیفدر iGap شما می‌توانید مانند اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دیگر تصویر زمینه‌ی گفتگوها را تغییر دهید؛ اما متاسفانه تصاویر آماده‌ای که برای این بخش در نظر گرفته شده است، چه از لحاظ زیبایی ظاهری و چه از لحاظ کیفیت در سطح قابل قبولی قرار ندارند و باید به تصاویر موجود در گالری گوشی خود بسنده کنید. البته تصویر زمینه‌ی پیش‌فرضی که در ابتدا در برنامه وجود دارد، بسیار مناسب است؛ اما مشکلی که وجود دارد عدم وجود این تصویر در بخش «تصاویر آماده» است و اگر برای امتحان دیگر تصاویر، آن‌ها را فعال کنید، دیگر به این تصویر پیش‌فرض دسترسی نخواهید داشت. این بخش نیز به طور یقین در بروزرسانی‌های بعدی تکامل خواهد یافت.
  • انیمشن های غیرضروری و کند
    انیمیشن‌های موجود در iGap برای باز شدن منوها با وجود آنکه زیبا هستند؛ اما سرعت اجرای کمی دارند. برای مثال وقتی برای دسترسی گزینه‌های حذف، ویرایش یا‌... روی یک پیام لمس می‌کنید، منوی مورد نظر به جای آنکه به‌صورت آنی در دسترس قرار بگیرد، با افکت Fade ظاهر می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود باز و بسته شدن منوها نزدیک به ۱ ثانیه به طول بیانجامد. این موضوع به‌خصوص در زمان‌هایی که قصد مدیریت چند پیام دارید، باعث ایجاد وقفه‌ی قابل توجهی خواهد شد. هنگام لمس گزینه‌ی Attach نیز گزینه‌ها بدون آنکه ضرورتی وجود داشته باشد، با حالت انیمیشنی اجرا می‌شوند که به صورت لگ دار است و جلوه‌ی چندان زیبایی ندارد.

 

سخن پایانی

در انتها باید تأکید کنیم که iGap قرار نیست جایگزین تلگرام یا واتس‌اپ شود. این اپلیکیشن نیز مانند هر پیام‌رسان دیگری به بازار عرضه شده است تا مخاطبین مخصوص به خود را به دست آورد. همان‌طور که ممکن است یک کاربر عاشق تلگرام و کاربری دیگر از آن متنفر باشد، iGap نیز به‌عنوان یک اپلیکیشن وطنی و با ارائه‌ی امکانات مهم و ضروری سعی بر آن دارد که ابزاری همه‌ چیز تمام برای کاربران مهیا کند و به‌مرور مخاطبین خود را به دست آورد. از همین رو مقایسه‌ی امکانات یا حتی ظاهر آن با تلگرام یا هر اپلیکیشن پیام‌رسان دیگری غیرمنطقی خواهد بود؛ چراکه هدف، کپی‌برداری از یک نمونه‌ی خارجی نیست بلکه الهام گرفتن از ایده‌ها و کاربردهای مهم اپلیکیشن‌های روز دنیا و ساخت یک نسخه‌ی متفاوت از آن است. ضمن آنکه نباید فراموش کنیم که iGap در ابتدای راه است و مسلما با انتشار بروزرسانی‌های بعدی، نسخه به نسخه کامل‌تر خواهد شد تا در نهایت به یک اپلیکیشن ایده‌آل تبدیل شود. برای دانلود این برنامه و عضویت در آن می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

توجه: در صورتی که بعد از وارد کردن شماره و دریافت کد فعالسازی، iGap به‌صورت خودکار کد دریافتی را شناسایی نکرد، منتظر بمانید تا تایمر ۶۰ ثانیه‌ای آن به پایان برسد و سپس به‌صورت دستی کد دریافتی را وارد کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد