وبلاگ تفریحی و سرگرمی قندون

وبلاگ تفریحی و سرگرمی قندون

برترین و بزرگترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی
وبلاگ تفریحی و سرگرمی قندون

وبلاگ تفریحی و سرگرمی قندون

برترین و بزرگترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی

صدای ستارگان کهنسال را بشنوید/تجربه‌ای باورنکردنی


  

 همشهری آنلاین نوشت: می‌دانستید که ستاره‌ها هم آواز می‌خوانند؟ که البته در حالت عادی امکان شنیدن آن وجود ندارد و برای گوش سپردن به این آوا به مداخله تجهیزات علمی نیاز است.

براساس گزارش CNet، از آنجایی که صدا نمی‌تواند بدون از دست دادن خصوصیاتش در فضای خلأ سفر کند، امکان شنیدن صدای ستاره‌ها به صورت مستقیم وجود ندارد. با این‌همه دیگر اطلاعات از قبیل امواج رادیویی و آشفتگی‌های الکترومغناطیسی را می‌توان از فضا ضبط کرده و آنها را به صدا تبدیل کرد که نتیجه آن ایجاد آواهایی بسیار عجیب و فرازمینی است.

این همان‌کاری است که دانشمندان دانشگاه بیرمنگام برای بازسازی موسیقی برخی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه‌شیری انجام داده‌اند. این دانشمندان با استفاده از تکنیکی به نام لرزه‌نگاری ستاره‌ای توانستند نوسانات تقویت‌شده ستارگان، تغییرات بسیار ناچیز در درخشش ستاره‌ها که انرژی گرمایی ایجاد کرده و با تبدیل به انرژی حرکتی منجر به نوسان در درخشش ستارگان می‌شود را مطالعه کنند.

این‌کار به محققان امکان می‌دهد تا ساختار درونی و سن ستارگان را تعیین کنند، درست همانطور که لرزه‌نگاری میان‌ستاره‌ای اطلاعاتی از ساختار درونی زمین در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

ستاره‌هایی که به واسطه این تکنیک مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، در مسیه 4 قرار دارند، خوشه‌ای کروی شکل با سنی در حدود 12.2 میلیارد سال.

صدای آواز عجیب این ستارگان کهنسال را می‌توانید در اینجا بشنوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد